Opstart på grød og fast føde

28. februar 2022

Alder:
6 mdr.

Opstart på grød og fast føde

Kære Helen,

Vores søn på 6 mdr er i gang med at starte på grød, og jeg har i den forbindelse en række spørgsmål. Jeg kan ikke finde hoved og hale i al den tvetydige information, der er på nettet.

Vi startede så småt for 2-3 uger siden, men kom vist til at give ham for meget første gang, da han var helt vild med det. Han begyndte at have afføring maaange gange i døgnet og virkede til at have ondt i maven. Vi holdte derfor lidt igen. Så prøvede vi med en smule broccolimos, som måske også var lidt hårdt for hans mave.
Ellers har vi giver majs-, hirse- og boghvedegrød og senest butternut squash.

Han fortsætter med at lave afføring ...

Annonce

... hyppigt, men det er ofte meget lidt og han virker stadig til at have ondt/besvær med at komme af med det.

Hvad skal man gøre i dette tilfælde? Skrue ned? Skrue op? (Det er vel ikke forstoppelse), bare give det tid? Give/undgå noget bestemt?

Hvor ofte synes du vi skal tilbyde han grød eller grøntsagsmos?

Vi kommer til at give ham mest plantebaseret mad, så det er jeg i gang med at undersøge hvordan man gør, således han bliver ernæret ordenligt.

Men hvor tidligt skal man begynde at tænke på proteiner, jern mv?

Jeg har fx købt nogle jerndråber, men er bange for de giver ham endnu mere maveonde.

På forhånd tak for hjælpen :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger